Home / ערנות / איך להיות יותר ערני ופחות עייף? – המדריך השלם להתגבר על העייפות
איך להיות יותר אהרגטי ופחות עייף

איך להיות יותר ערני ופחות עייף? – המדריך השלם להתגבר על העייפות


אם אתם רוצים להרגיש מסופקים בחיים, תחושת הערנות והאנרגטיות היא מרכיב חשוב בסיפוק הזה. מחקרים רבים הראו שכאשר אדם מרגיש אנרגטי, הוא מרגיש הרבה יותר טוב לגבי עצמו, יותר אופטימי ומסוגל להשיג הרבה יותר דברים רצויים. בצד השני של המטבע קיימת תחושת החוסר אנרגיה או כפי שאנחנו קוראים לה, העייפות. כולנו חשים עייפים מדי פעם אבל כאשר התחושה הזו הופכת מטרד קבוע היא גורמת לתוצאה ההפוכה של תשישות, בטחון עצמי נמוך, השגיות נמוכה ומעגל קסמים שגורם גם לפעולות אהובות כמו לבלות עם חברים או המשפחה להפוך לנטל מייגע.

אז מה ניתן לעשות? כיצד נוכל להתגבר על העייפות ולהכניס לחיינו יותר אנרגיה?

התעמלות – אפילו הליכה קצרה של חמש דקות או כמה מתיחות על כסא, תעורר ותשפר את מצב הרוח.

מוזיקה – הקשבה למוזיקה קצבית ואהובה היא דבר מעורר. הגוף מתעורר כאשר האוזניים נחשפות לסאונד עוצמתי. מוסיקה יכולה גם להעניק קצב עבודה תוסס יותר.

תנומת צהריים – זמן מנוחה של בין 15-20 דקות בצהריים יכול לעורר מחדש את הגוף. שימו לב שמעבר לזמן תנומה זה, עלול להיווצר אפקט הפוך של עייפות.

ארוחות כבדות – הימנעו מארוחות כבדות ושומניות כאשר אתם רוצים להרגיש אנרגטיים. ארוחות כאלו גורמות לכם לרצות לישון עד שהאוכל יתעכל כהלכה. יש סיבה ששני האיברים שצורכים הכי הרבה אנרגיה בגוף שלנו הם המוח והקיבה. ארוחות קטנות יותר יעשו פלאים גם לבריאות שלכם ורמות האנרגיה. בצורה דומה, הימנעו גם מממתקים. נכון שגל של סוכר יכול לעורר את הגוף אבל האנרגיה שהוא יספק היא זמנית מאוד ותגרום להרבה יותר עייפות. שלא לדבר שזה פשוט מנהג גרוע להשתמש בממתקים כדי להתעורר או להרגיש טוב יותר. זה מתכון בטוח להשמנה, בריאות לקויה והרגשה גרועה. אותו דבר נכון גם למשקאות אנרגיה המורכבים מסוכר וקפאין. האפקט שלהם לאחר שעתיים שלוש, יותר מזיק מעוזר.

אכלו ארוחת בוקר – מחקרים רבים מראים כי אנשים שאוכלים ארוחת בוקר הם יותר אנרגטיים. שלבו בארוחה חלבונים ופחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים או שיבולת שועל וכדאי מאוד לשלב גם פירות וירקות.

שתו כמה שיותר מים – חשוב מאוד להיות רווים במהלך היום. מים הם הבסיס של הגוף שלנו וכל מחסור בהם ואפילו הקטן ביותר, יגרום לצניחת אנרגיות קשה.  

תנועה מהירה – כאשר אתם זזים מהר אתם הופכים אנרגטיים. הלב ממריץ יותר דם לגוף, הדופק עולה והנוירוטרנסמיטרים במוח עובדים אף הם מהר יותר. אתם לא חייבים לעבוד בריצה אבל ריקוד קצר של דקה או שתיים או הליכה מהירה לפינת קפה או אפילו סידור ארון מבולגן בבית, יוכלו לעורר פלאים ברמות האנרגיה שלכם.

אור שמש – חישפו עצמכם עד כמה שניתן לאור שמש ורצוי בלי משקפי שמש. כל בעל חיים בטבע שנחשף לשמש והוא חיית יום, נוטה להתעורר. אתם לא יוצאי דופן בנושא. אור שמש גם ידוע כמשפר מצב רוח.

חלוקת משימות – חלקו משימות גדולות למשימות קטנות יותר. כאשר אתם צריכים להתמודד עם משימה גדולה, הדבר יכול לגרום לכם לתחושת כשלון עוד לפני שהתחלתם. כשאתם מחלקים משימה גדולה למשימות קטנות יותר, אתם יכולים ישר אחרי  לסיים משימה קטנה שלוקחת מספר דקות ולסמן לכם וי נצחון ראשון.

הסתובבו עם אנשים אנרגטיים – רמות אנרגיה זה דבר מדבק. אם תסתובבו עם אנשים עייפים, תהיו עייפים. אם לעומת זאת תסתובבו עם אנשים אנרגטיים, רמות האנרגיה שלהם ידביקו את שלכם.

הגיינת שינה – שמרו על סביבת שינה נקייה מגירויים חיצוניים כמו עבודה עם לפטופ או טלוויזיה. סלקו מסכים וכבו אורות בחדר השינה שלכם. כשאנחנו אומרים מסכים, אנחנו מתכוונים גם לגלישה בפייסבוק או אינסטגרם בסמארטפון.

אל תלחצו על snooze – אל תשתמשו בכפתור הסנוז שמאפשר לכם לישון עוד עשר דקות בבוקר. העשר הדקות האלו לא יתנו לכם כלום ורק יעייפו אתכם. כשהשעון המעורר מצלצל, קומו מיד גם אם אתם עדיין עייפים ואל תחזרו למיטה. ההחלטה שלכם לא להישאר במיטה היא אחד הגורמים החשובים ביותר לרמות אנרגיה גבוהות והרגשה עצמית טובה.

הפסקות – עשו לצעמכם מנהג לקחת הפסקה כל 90 דקות או פחות. רוב האנשים יתקשו להתרכז במשימה אחת יותר מתשעים דקות וזה בסדר גמור. אל תכריחו את עצמכם לסיים עבודה אם אתם מרגישים תשושים. במקום זאת, קחו לעצמכם 10-15 דקות הפסקה כדי לעזור לכם לחדש את מלאי האנרגיה. צאו החוצה ושאפו קצת אוויר צח.  נסו לבצע משהו פיסי במהלך ההפסקה כמו לטייל עם הכלב או משהו חברתי כמו שיחה עם עמית לעבודה. אתם גם יכולים פשוט לעשות משהו כיפי כמו משחק בסמארטפון או האזנה לשיר שאתם ממש אוהבים.

מים קרים לפני נהיגה – במידה ואתם מרגישים עייפים מאוד ועליכם לבצע פעולה שעירנות היא חלק חשוב בה מבחינת בטיחות כמו נהיגה או הפעלת מכונה, שקלו לשטוף את הפנים במים קרים. זה לא משנה כמה עייפים תהיו, מים קרים מעוררים אותנו בבת אחת והופכים אותנו עירניים לסביבה. זה עניין ביולוגי אבולוציוני. אבות אבותינו היו ישנים בטבע ובמקרה של שטפונות או הצפות היה עליהם להגיב מהר גם אם הם ישנו עמוק. יש אנשים ששוטפים את הפנים במים קרים מדי יום כדי להתעורר והחוויה גורמת להם להרגיש טוב יותר. אם אתם כאלו, אתם מוזמנים להפוך את השטיפה למנהג קבוע.

הקשיבו לגופכם – אם אתם נוהגים לישון ארבע שעות בלילה וכל היום להסתובב עייפים הגיע הזמן שתעשו סדר בחייכם ותמצאו זמן לישון כמו בני אדם. כולנו מאתגרים מדי פעם את זמן השינה שלנו וזה בסדר גמור אבל אל תגיעו למצב של התעללות בגוף.

רמות אנרגיה גבוהות יותר יאפשרו לכם להנות יותר מהחיים, להשיג יותר בעבודה ובסופו של דבר להיות אנשים מאושרים יותר.