Home / פרוביג'יל / איך לישון פחות ולהיות יותר ערני
לישון פחות ולהיות יותר ערני

איך לישון פחות ולהיות יותר ערני

החברה שבה אנחנו חיים נוטה להעריץ אנשים המסוגלים לישון פחות ולתפקד בצורה מיטבית. בין האנשים הללו ניתן למנות את: שמעון פרס, יצחק רבין, מרגרט תאצ'ר, תומאס אדיסון ולאונרדו דה וינצ'י. כל האנשים הללו ישנו מספר שעות מועט בלילה (בין 2-4 שעות)  ותפקדו נהדר במהלך היום. חלק מהיכולת הזו היא גנטית-ביולוגית וחלק היא סביבתית ותלויה בהרגלי השינה והיקיצה שלכם.

כמה מהיכולת לישון פחות ולתפקד היטב היא גנטית וכמה סביבתית?

קשה לומר, כמו שאתם לא יכולים לצייר כמו דה וינצ'י או להנהיג צבא כמו רבין, יתכן שכמות השינה היומית הדרושה לכם היא גבוהה יותר מהממוצע ולכן התוצאה הסופית שתגיעו אליה גם עם אימון, תהיה עדיין גבוהה יחסית. המפתח כאן הוא להקשיב לדרישות הגוף. אם אתם חושבים שאתם ישנים יותר מדי, עיקבו אחר הטיפים בכתבה ונסו ליישם אותם כבר הערב. וזכרו, המטרה היא לישון פחות ועדיין להרגיש טוב ולהיות פרודוקטיבי. כל חייל ישראלי שעבר טירונות קרבית יודע שהוא יכול לתפקד במשך שבועות גם על ארבע-חמש שעות שינה בלילה וכל קצין חי"רניק יספר לכם שהוא מתפלל לכמות כזאת של זמן שינה. בכל פלוגה יהיו כאלו שיתרגלו למשמעת השינה הזו, יתפקדו כפצצות אנרגיה וירגישו מצוין ויהיו כאלו שיתהלכו כמו זומבים עייפים במהלך רוב היום ויסבלו כשיעירו אותם להחליף בשמירה. הרוב ימצאו את עצמם איפשהו באמצע.

שמש ותנועה – שכבו במיטה רק שאתם באמת עייפים ובבוקר כשאתם מתעוררים חישפו עצמכם לאור שמש והזיזו את הגוף כמה שיותר. שמש ותנועה ידועים כמעוררי ערנות טבעיים. זאת הסיבה שחקלאי העובד בשדות יהיה יותר ערני ממנהל חשבונות היושב על כיסא שמונה שעות ביום.

פעילות שקטה – אם אתם מתעוררים באמצע הלילה ולא מצליחים לחזור לישון, נסו פעילות מרגיעה כמו מוזיקה שקטה או קריאת ספר עד שתשובו להרגיש עייפים.

התעוררות בשעה קבועה – כוונו את השעון המעורר לאותה שעה בדיוק בכל יום. לא משנה אם היום שבת בבוקר או בוקר חג, התעוררות בשעה קבועה היא מפתח לשינה בריאה ומספקת.

בדיקות רפואיות – בדקו אם לא קיים מצב בריאותי היוצר עייפות רבה: דיכאון, בעיות בבלוטת התריס, בעיות במערכת העצבים, חרדה ומגוון גדול של מחלות אחרות יכולים לפגוע בשינה שלכם. בדיקה רפואית מקיפה לעיתים קרובות היא הכרח בכל גיל. במידה ולא נמצא שום מצב רפואי, אתם תמיד יכולים לבקש הפניה לרופא שינה.

הפחתת שעות הדרגתית במטרה לישון פחות

הפחתת שעות הדרגתית היא שיטה שבה אתם משהים את שעת השינה שלכם וממשיכים להתעורר באותה שעה. בשבוע הראשון אתם הולכים לישון 20 דקות מאוחר יותר משעת השינה הקבועה שלכם. אם אתם מסתדרים נהדר עם ההפחתה הזאת, בשבוע השני אתם כבר מפחיתים 50 דקות מזמן השינה שלכם ובודקים את התאמת הגוף. בשבוע השלישי אתם כבר יכולים להפחית בשעה שלמה. אתם יכולים להמשיך בהפחתת זמן השינה עד שתגיעו לגבול הביולוגי שלכם שהוא הגבול שבו אתם מרגישים ערניים גם כשאתם ישנים פחות ללא צורך במעוררים כמו קפאין, ריטלין או פרוביג'יל.

האם כדאי לשלב תנומת צהריים קצרה?

בהחלט. מחקרים שונים מראים כי תנומה של עד 20 דקות בצהריים מעוררת את הגוף ומחייה את האנרגיות. מקומות עבודה כמו גוגל ופייסבוק התקינו לעובדים שלהם קפסולת שינה המיועדת בדיוק לסוג כזה של תנומה.
שינה ארוכה יותר תביא תוצאה הפוכה של עייפות ורצון להמשיך להישאר בקונסולה ולנמנם.

עם כל כך הרבה דברים שאנחנו רוצים לעשות וכל כך מעט זמן, שינה ארוכה ומיותרת היא בזבוז זמן יקר. כל אחד יכול לאמן את עצמו שלו להיות יותר ערני, כל עוד אנחנו שומרים על הבריאות שלנו ומכירים במגבלות הגוף.

Check Also

פרוביג'יל ואלכוהול

ההשפעה של ערבוב פרוביג'יל ואלכוהול

במאמר הזה נסקור את הממצאים המדעיים שחקרו ערבוב אלכוהול ופרוביג'יל (מודפיניל)   המכנה המשותף בין ...