Home / פרוביג'יל / האם פרוביג'יל בטוח לשימוש בטווח הארוך?
פרוביג'יל

האם פרוביג'יל בטוח לשימוש בטווח הארוך?

המדיה מלאה בסיפורים על התוצאות הנפלאות של פרוביג'יל. אנשים מעידים שביום עבודה אחד הם לפעמים הצליחו להשיג מה שלפני התרופה לקח להם כמעט שבוע. אמהות מעידות שגידול הילדים הפסיק פתאום להיות דבר מייגע ומעייף ויש להם זמן ואנרגיה לדברים אחרים כמו אימון גופני ומפגשים חברתיים. רבים גם מדווחים על שיפור המצב רוח הכללי ושיפור ניכר בחיי המין. אך האם מה שמשתלם לטווח הקצר אכן בטוח לשימוש בטווח הארוך? מה אנחנו באמת יודעים על ההשפעה ארוכת הטווח של פרוביג'יל על מוח האדם?
הסופרת מ' ג' היילנד אשר סובלת ממחלות קשות ובהם טרשת עורקים פרסמה בעיתון הגרדיאן הבריטי כתבה בה היא מתארת כיצד הציל פרוביג'יל את חייה ואיך עבורה כל תופעת לוואי אפשרית היא פשוט סיכון משני.

אבל האם אנשים שאינם חולים יכולים לצרוך פרוביג'יל מבלי לחשוב על העתיד? הרי בסופו של דבר זוהי תרופה ולכל תרופה, גם לאקמול יש תופעות לוואי. האם סטודנטים או אנשי עסקים המשתמשים בתרופה כדי לשפר יכולות ולהישאר ממוקדים וחדים בעצם מסכנים את בריאותם?

פרופסור ברברה שאקיהן מאוניברסיטת קיימברידג’ חוקרת את התרופה והחומר הפעיל בה מודאפיניל מזה חמש עשרה שנה:
מחקריה בעיקר מתמקדים באנשים בריאים הלוקחים את התרופה לצורך שיפור יכולות והגברת עירנות:
"יש אנשים שמחפשים כל הזמן את היתרון התחרותי והיכולת למצות את המקסימום מהחיים. אם העמיתים שלהם למשרד יעבדו 12 שעות ברצף, הם ירצו לעבוד 14 שעות , להתאמן בחמש בבוקר במכון, לשבת עם הילדים והאישה לפני בית ספר ולצאת בערב לפאב או מסעדה. מה לעשות שבדרך גם צריך כמה שעות שינה? הרבה אנשים גם דיווחו לי שהם משתמשים בתרופה כדי לבצע משימות שנחשבות בעיניהם משעממות ושעה שעתיים אחרי נטילת התרופה המשימה הופכת פתאום למעניינת או לפחות נסבלת ומאתגרת."
"איך התרופה עובדת?
"פרוביג'יל פעילה על מספר נוירוטרנסמיטרים האחראים למוטיבציה, עירנות והרגשה טובה כללית. בין אלה ישנם הדופאמין והנוירפינפרין המפורסמים כל כך ומספר נוירוטרנסמיטרים אחרים שאינם מוכרים לציבור הרחב."
האם פרוביג'יל באמת משפר את יכולת הזיכרון והלמידה?
"מחקרים שנעשו הראו שיפור של כ 15% ביכולת הזיכרון והחשיבה בעיקר בזכות השפעתה של התרופה על נוירוטרנסמיטר במוח הקרוי גלוטאמט."
האם לפרוביג'יל ישנם השפעות שליליות על המוח?
"במחקרים אצל אנשים שנטלו בין 500-700 מ"ג ליום שזה פי שבע מהכמות היומית הממוצעת, נראתה השפעה על איזור במוח האחראי להתמכרות ובלבול. כמו כן אצל אנשים אלו נצפו נדודי שינה ואי יכולת לישון. התופעות האלה בדרך כלל חלפו יום או יומיים לאחר הפסקת נטילת המודאפיניל. רוב האנשים שנוטלים פרוביג'יל ללא מרשם עושים את זה בדרך כלל מדי פעם ולא על בסיס יומי. בעיקר כשמתקרב מבחן אצל סטודנטים או שיש יום עבודה ארוך וקשה אצל אנשים עובדים. ככלל, רוב האנשים שאכן נרשם להם פרוביג'יל ע"י רופא ולא משנה כרגע אם הסיבה מוצדקת או לא, לא חוו תופעות לוואי הקשורות בתרופה. ואצל המיעוט הקטן שכן חווה תופעות כאלו, בדרך כלל מדובר באנשים שנוטלים תרופות נוספות וסבלו מבעיות בריאותיות או נפשיות עוד לפני נטילת התרופה."
האם היית ממליצה לאדם שלא קיבל מרשם רפואי לצרוך פרוביג'יל?
"אחד מעקרונות היסוד של הפרמקולוגיה והרפואה היא שתרופת מרשם לא צריכה להילקח אלא אם רופא מוסמך רשם אותה למטופל. העיקרון הזה נכון לכל תרופה בעולם ואני לא רואה סיבה להוציא את פרוביג'יל מהכלל הזה. אם בשנים הקרובות יכריזו על מודאפיניל כתרופה שאינה מצריכה מרשם רופא, העניין והשלכותיו יבדקו היטב גם על ידינו."

מדריך לקניית פרוביג'יל ברשת

מינון פרוביג'יל מומלץ

מה זה פרוביג'יל ג'נרי?

Check Also

ליגת E-gaming

האם פרוביג'יל (מודפיניל) יכול לשפר ביצועי גיימרים?

כל מי ששיחק פעם משחק פופולארי כמו Overwatch, Call of duty או אפילו משחקים מסורתיים ...