Home / פרוביג'יל / ההשפעה של ערבוב פרוביג'יל ואלכוהול
פרוביג'יל ואלכוהול

ההשפעה של ערבוב פרוביג'יל ואלכוהול

במאמר הזה נסקור את הממצאים המדעיים שחקרו ערבוב אלכוהול ופרוביג'יל (מודפיניל)

 

המכנה המשותף בין פרוביג'יל ואלכוהול:

 

משונה ככל שזה ישמע, קיים מכנה משותף בין שני החומרים והוא השפעתם על שני נוירוטרנסמיטרים (תאים מקשרים) במוח:

 

  • גאבה – GABA gamma-amino butyric acid נוירוטרנסמיטר מעכב במוח שיש לו השפעה רבה על מנגנונים שונים בגוף כמו שליטה בחרדות או הירגעות. תרופות הרגעה שונות פועלות על הנוירוטרנסמיטר הזה וגורמות לו לשחרר חלבונים בגוף כדי להגיע לתוצאה רצויה של הרגעות.
  • גלוטמט – glutamate נוירוטרנסמיטר מעורר  בעל פעילות חשובה ביכולות קוגנטיביות כמו למידה וזכרון.

 

פרוביג'יל הוא אנטגוניסט GABA. זאת אומרת שהוא מונע את הפעולה של GABA. עם זאת, modafinil הוא גם אגוניסט גלוטמט, כלומר הוא נקשר לקולטנים המייצרים תגובה ביולוגית ומגדילים את כמות הגלוטמט.

 

במילים אחרות, משמעות הדבר היא כי modafinil מעכב את הייצור של GABA תוך הגדלת הייצור של גלוטמט . זה ההפך ממה שאלכוהול עושה.

 

אלכוהול הוא אגוניסט GABA ואנטגוניסט גלוטמט. כאן נציין עוד עובדה חשובה, GABA הוא הנוירוטרנסמיטר הדיכאוני העיקרי של המוח. הדכאוניות הזאת חשובה בהפקת אפקט  הרגעה ואיזון עצמי כנגד נוירוטרנסמיטורים מעוררים.

 

עם זאת, הגדלת כמות הGABA לממדים שאינם בשליטה ובמקביל אי הפעלה של נוירוטרנסמיטורים מעוררים אחרים (epineprhine, norephinephrine, אצטילכולין, גלוטמט וכו ') תגרום לתופעות לוואי שליליות. בגלל זה אנחנו רואים אנשים שיכורים מבולבלים שחווים אסון רגשי המלווה בכעס, חרדות ודיכאון.

 

סיבולת נבנית לאלכוהול

 

אלכוהול הוא חומר שהגוף יכול לפתח אליו סיבולת. כוסית וודקה לא תשפיע מי יודע מה על שתיין וותיק אבל היא יכולה למסטל כהלכה צעיר ששותה בפעם הראשונה. הסיבולת הזאת גורמת לכך שהגוף פחות רגיש לקולטנים המעכבים של GABA והרבה יותר רגיש לקולטנים המעוררים של הגלוטמט.

 

לכן כשכדורי הפרוביג'יל משפיעים על הגוף של אדם עם סיבולת גבוהה לאלכוהול, הם יוצרים השפעה הפוכה לזאת של האלכוהול.

 

מה שאומר בעצם שערבוב אלכוהול עם פרוביג'יל יגרום לגוף להגיב לאלכוהול כאילו אין לאדם סיבולת שתייה בכלל. אדם שיכל לשתות ארבע או חמש כוסיות בלי להשתכר, יוכל למצוא את עצמו שיכור אחרי כוסית אחת בלבד.

 

אין לשתות אלכוהול וליטול מודפיניל במקביל. זמן ההשפעה של פרוביג'יל הוא עד חמש עשרה שעות וזה מרווח הזמן הנכון שיש לשמור בין אלכוהול לפרוביג'יל.

 

Check Also

ליגת E-gaming

האם פרוביג'יל (מודפיניל) יכול לשפר ביצועי גיימרים?

כל מי ששיחק פעם משחק פופולארי כמו Overwatch, Call of duty או אפילו משחקים מסורתיים ...